سفارش تبلیغ
صبا ویژن

دنیای جذاب تیزر موشن گرافیک

تیزر موشن گرافیک اکنون از پرطرفدارترین رشته‌های طراحی در صنعت هنر دیجیتال است. این هنر دانشی استاندارد برای به تصویر کشیدن یک هدف خاص تبلیغاتی در تمامی زمینه‌ها به شمار می‌رود.

 

موشن گرافیک متشکل از ترکیب دو کلمه موشن و گرافیک به معنی تصاویر متحرک است. این اثر هنری ترکیب جذاب از صدا و حرکت است.

 

تیزر موشن محصول نرم‌افزارهایی است که خلق چنین تصاویری را امکان‌پذیر کرده‌اند.
خلق تیزرهای موشن گرافیک در کسب و کارهای امروزی از اهمیت بالایی برخوردار است. با استفاده از این اثر هنری اعجاب انگیز در کمتر از چند ثانیه میتوان مخاطب را در جای خود میخکوب کرد. در این مقاله با ما همراه باشید و با دنیای بسیار جذاب تصاویر متحرک بیشتر آشنا شوید.

قبل از اینکه وارد مبحث تخصصی معرفی موشن گرافیک شویم لازم است به صورت مختصر تفاوت موشن گرافیک‌ها را بدانیم.

استاپ موشن

در این تکنیک از اشیای واقعی استفاده شده و تصاویر به صورت جزئی حرکت داده می‌شوند. سپس از هر مرحله حرکت آنها تصویری ثبت خواهد شد. در پایان تمامی تصاویر با نرم‌افزار کنار هم قرار گرفته و حس حرکت را القا می‌کنند.

موشن گرافیگ

در این شیوه از تصاویر واقعی استفاده نمی‌شود و برای طراحی گرافیک آن از نرم‌افزارهایی استفاده می‌شود که جلوتر به بررسی آن‌ها خواهیم پرداخت. ارائه محتوا در این روش به دلیل وجود صدا و حرکت جذابیت بیش‌تری را برای مخاطب ایجاد خواهد کرد.

اینفوموشن

قبل از توضیح در مورد روش اینفوموشن باید با اینفوگرافی آشنا شوید. واژه اینفوگرافیک (infographic) از عبارت information graphic برداشته شده‌است. به عبارتی در این حوزه به کمک برخی عناصر مانند عکس، نقشه، نمودار وغیره مجموعه‌ای از داده‌ها و اطلاعات به مخاطب منتقل می‌شود. حال با این توضیح می‌توان بیان کرد که اینفوموشن، تلفیق اینفوگرافیک با حرکت است.

ابزارهای ساخت تیزر موشن گرافیک

قبل از شروع به ساخت تیزر موشن گرافیک باید به این نکات توجه داشت که مانند هر موضوع مهمی موشن گرافیک هم نیاز به طراحی سناریو دارد. این کار شامل نگارش سناریو، نمایش کاراکترها، متحرک‌سازی، صداگذاری وغیره می‌شود. در ادامه به اختصار به بررسی چند محیط ساخت تیزر موشن گرافیک می‌پردازیم.

نرم‌افزار Adobe After Effects

این نرم‌افزار پرکاربردترین و معروف‌ترین نرم‌افزار در ساخت تیزر موشن گرافیک است. افترافکت با ساخت عناصر مختلف در محیط‌های دو بعدی و سه بعدی و ترکیب صدا با آنها توانسته سایر نرم‌افزارهای شرکت ادوبی را وارد این محیط قدرتمند کند. همین امر موجب شده است که این نرم‌افزار در ساخت تیزر موشن گرافیک عملکرد چشم‌گیری داشته باشد. بنابراین بهتر است تمام طراحان موشن گرافیگ یادگیری این نرم افزار را در اولویت قرار دهند.

نرم‌افزار طراحی گرافیک Adobe Photoshop

این نرم‌افزار در اصل برای ویرایش عکس ساخته شده است. ولی با توجه به قابلیت‌های بسیار توانسته نقش بسزایی را در خلق تصاویر زیبا در ساخت تیزرهای موشن گرافیک داشته باشد. برخی از این قابلیت ها به شرح زیر هستند:

• ساخت تصاویر دو بعدی؛

• ساخت تصاویر سه بعدی؛

• تغییر اندازه تصاویر؛

• جداسازی بخشی از تصاویر

تمامی این موارد در ساخت تیزر موشن گرافیک کاربرد دارند.

نرم‌افزار طراحی وکتور Adobe Illustrator

ایلاستریتور برخلاف فتوشاپ که تصاویر آن مبتنی بر پیکسل است، تصاویری مبتنی بر وکتور دارد. این نرم‌افزار دارای ابزارهای کاربردی متنوعی برای ساخت تیزر موشن گرافیک است. همچنین ساخت تصاویر دو بعدی از دیگر قابلیت‌های ایلاستریتور به شمار می‌رود. همین قابلیت کارایی این نرم‌افزار را دوچندان می‌کند.

نرم‌افزار Cinema 4D

Cinema 4D یک نرم‌افزار مدل‌سازی سه بعدی است که مانند بسیاری از نرم‌افزارهای سه بعدی قدرتمند دیگر مانند 3D Max و Maya برای ساخت تیزر موشن گرافیک به‌کار می‌رود. از قابلیت‌های مهم این نرم‌افزار تعامل آن با نرم‌افزار کاربردی افترافکت است. به این ترتیب خروجی‌های دو نرم‌افزار را با یکدیگر به اشتراک بگذارید.

نرم‌افزار Adobe Premiere Pro

نرم افزار پریمیر در کنار ابزارهایی مانند افترافکت در ساخت تیزرهای موشن گرافیک به کار برده می‌شود. نتیجه این تعامل ایجاد ویدئوهای با کیفیتی است که نظیر آن در نرم افزارهای دیگری مشاهده نخواهد شد. نسخه پریمیر پرو ابزارهای ویرایشی بی‌نظیری را در اختیار کاربر قرار می‌دهد که او را از دیگر برنامه های موجود بی نیاز می‌کند.

این نرم‌افزار برخلاف نرم‌افزارهای متعارفی که در صنعت فیلم‌سازی به منظور ویرایش تصویر به‌کار گرفته می‌شوند، امکانات فراوانی را در اختیار کاربر قرار می‌دهند.

برخی از این امکانات عبارت هستند از:

1. افزودن جلوه‌های صوتی

2. اضافه کردن ویدئو

3. استفاده از موسیقی

این دست قابلیت‌ها سبب شده‌است که این برنامه در بین کسانی که در این حوزه فعالیت دارند از محبوبیت بالایی برخوردار باشد.

لازم به ذکر است با پیشرفت مداوم تکنولوژی، موشن گرافیک هم به سرعت رشد داشته و دارای جنبه‌های مختلفی در شیوه‌های طراحی شده است. در اینجا تنها چند مورد از انواع مهم و پرکاربرد موشن گرافیک و نرم‌افزارهای مهم آن را برشمردیم.


مراحل ساخت تیزر موشن گرافیک

خلق موشن گرافیک جذاب با چهار قدم

برای خلق موشن گرافیک لازم است اصول و قواعدی را در نظر داشته باشید. درست مانند هر اثر هنری دیگری تأثیرگذاری روی مخاطب به صرف زمان و خلاقیت زیادی نیاز دارد. در ادامه با مراحل ساخت تیزر موشن گرافیک آشنا می‌شوید:

مرحله اول؛ خلق روایت

تیزر موشن گرافیکی با شرح یک داستان آغاز می‌شود. با وجود اینکه این آثار هنری بسیار کوتاه هستند و در مواردی طول آنها 30 ثانیه تا 3 دقیقه است، باید داستانی را برای آنها انتخاب شود. فیلم‌نامه‌ای را تهیه و دیالوگها و مسیر روایت داستان را به دقت مشخص کنید.

برای نگارش داستانی که در تیزر موشن گرافیکی خود پیاده می‌کنید باید مخاطب خود را بشناسید. از این گذشته هدف شما از ایجاد تیزر نیز در طراحی داستان تیزر نقش مهمی را ایفا می‌کند. درواقع قصد دارید چه احساسی را در مخاطب خود زنده کنید؟
مراقب تعداد کلمات داستان خود باشید. ممکن است به سادگی فریب فراز و نشیب داستان را بخورید و در به کاربردن کلمات زیاده‌روی کنید. به یاد داشته باشید که سادگی مهم‌ترین رمز موفقیت تیزر شما خواهد بود. این نکته را نیز فراموش نکنید که برخلاف اینفوگرافی در تیزرهای موشن این امکان وجود دارد که به شیوه‌های متفاوتی روایت خود را بیان کنید. در این تیزرها صدا، حرکت و تصویر سازی شما را در شرح داستان مورد نظر یاری خواهد کرد. برای روایت داستان خود شیوه‌های متفاوتی را در اختیار دارید. برخی از این شیوه‌ها به شرح زیر هستند:

الفـ . استفاده از متن روی تصویر

زمانی‌که صدا قادر به شرح داستان نیست استفاده از متن راه‌کاری ساده‌ای و سودمندی خواهد بود. از این گذشته این کار توجه مخاطب را به تیزر جلب می‌کند؛ چرا که آنها مجبور هستند با تمرکز بیشتری تیزر را تماشا کنند و متن‌های موجود را مطالعه کنند.

بـ . صداگذاری روی تیزر

در دنیای بازرایابی به دفعات با این اصطلاح مواجه می‌شویم که برند باید صدای منحصر به فردی داشته باشد. صداگذاری روی تیزر موشن گرافی یکی از ساده‌ترین راهکارهای موجود برای خلق صدای برند است. صداگذاری همگام با تصاویر انیمیشنی انجام می‌شوند. اما یک نکته را به یاد داشته باشید صداگذاری باید هوشمندانه انجام شود؛ چراکه زمانی که متن‌های نوشته شده روی تیزر به خوبی پیامی را انتقال می‌دهند، دیگر عملا نیازی به استفاده از صداگذاری برای انتقال همان اطلاعات وجود ندارد. در واقع صداگذاری و تصویرسازی در تیزر باید یکدیگر را تکمیل کنند و همگام با یکدیگر گام بردارند.

پـ . صداگذاری و استفاده از متن

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد تلفیق صداگذاری و متن راه بسیار مناسبی برای انتقال مفهوم است. به این ترتیب اطلاعات دقیق و همه جانبه‌ای در اختیار کاربر قرار می‌گیرد.

تـ . استفاده از تصویرسازی

غالبا به تنهایی از تصویرسازی و افکت‌های بصری در ساخت تیزر موشن استفاده نمی‌شود و همواره در کنار این تصاویر از صداگذاری و متن نیز استفاده باید استفاده شود.

مرحله دوم؛ تصویرسازی

به محض اینکه روایت یا داستان مورد نظر را برای تیزر موشن گرافیک انتخاب کردید زمان آن رسیده‌است که تصویر سازی را آغاز کنید. در این بخش شما تصویر و داستان را در کنار یکدیگر پیش می‌برید. برای آغاز طراحی بصری تیزر اعضای تیم را گرد هم آورید و تمام ایده‌هایی که به ذهن افراد حاضر در جلسه می‌رسد را روی کاغذ بنویسید.

در این بخش قاب‌ها و فریم‌های متفاوت داستان مشخص می‌شود و برای بار اخر داستان در کنار تصویرسازی مورد بررسی قرار می گیرد. در ادامه زمان آن رسیده‌است که طرح اولیه ساخت تیزر را با یکدیگر در میان بگذارید.

مرحله سوم آغاز مرحله طراحی

درست مانند هر پروژه طراحی دیگری که تاکنون مشاهده کرده‌اید باید به خوبی به این نکته پی برده باشید که رنگ و سبک اثر درست به اندازه داستان آن با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند. حتی در طراحی لوگوی کسب و کار نیز یک تغییر ساده و کوچک نقش مهمی در تجربه کاربر خواهد داشت.

زمانی که با در اختیار داشتن داستان و طراحی‌های اولیه نحوه نمایش تیزر را به دقت مشخص کرده‌اید دیگر زمان آن رسیده‌است که کار طراحی را آغاز کنید. به یاد داشته باشیدکه همه اتفاقاتی که در این مرحله روی می‌دهد به شکل مستقیم در نتیجه کار نیز به کار گرفته خواهد شد. در طول این مرحله نکاتی که در زمینه طراحی به ذهن شما می‌رسد را یادداشت کنید و در نهایت تمام این نکات را با تیم خود در میان بگذارید.

مرحله چهارم ساخت انیمیشن بر اساس طراحی نهایی

در مرحله ساخت انیمیشن نتیجه مراحل گذشته گرد هم می‌آید و اثر نهایی ایجاد می‌شود. اگر مراحل قبلی را به شکل درستی انجام داده باشید، تمام اعضای تیم درک درستی از نتیجه نهایی کار خواهند داشت و به خوبی می‌دانند که تیزر موشن گرافیک در نهایت چه ظاهری خواهد داشت. البته در این مرحله نیز باید نکاتی را به خاطر داشته باشید. در ادامه بیشتر با این نکات آشنا خواهید شد.

سبک انیمیشن

این بخش تنها به محو کردن بخش ابتدایی و انتهایی صحنه‌های انیمیشن محدود نمی‌شود. درواقع نحوه اتمام یک صحنه و آغاز صحنه دیگر و همینطور برقراری ارتباط بین صحنه‌ها یکی از مهم‌ترین نکاتی است که باید در این بخش به آن توجه داشته باشید.

تیزر موشن گرافیکی باید یکپارچه و منسجم بوده و ارتباط منطقی شفافی بین اجزای آن وجود داشته باشد. این نکته را به یاد داشته باشید که بدترین اتفاق ممکن این است که با استفاده از محتوای متفاوت کاربر را به چالش بکشید و او را از هدف اصلی تیزر دور کنید.

زمان‌بندی

ضرب آهنگ تیزر موشن گرافی روی اثرگذاری آن تأثیرگذار خواهد بود. بنابراین با سرعت بالای تیزر مخاطب را گیج نکنید و از این گذشته با بیش از حد ادامه دادن یک تیزر احساس خستگی را به مخاطب انتقال ندهید. چرا که در هر دو صورت شما مخاطب را از دست می دهید. یک ضرب آهنگ منظم کاربر را با شما همراه می‌کند.

موسیقی

درست مانند دیگر عناصر تشکیل‌دهنده تیزر موسیقی نیز راه دیگری برای ایجاد انگیزه در روایت داستان است. موسیقی حال و هوای تیزر را مشخص می‌کند و روی لحن تیزر نیز تأثیرگذار خواهد بود.

افکت صوتی

با توجه به اعضای تیم کسی که سفارش تیزر را برای او انجام می‌دهید ممکن است استفاده از این عنصر افکت صوتی به حداقل برسد یا بیش از اندازه مورد توجه قرار بگیرد. این درحالی است که فعالان حوزه موشن گرافیک بر این باور هستند که تمام عناصر باید از فرصت برابری برای برقراری ارتباط با مخاطب برخوردار باشند.
برخی دیگر این عنصر را از دیگر عناصر موجود در تیزر موشن گرافیک نیز حیاتی‌تر قلمداد می‌کنند. تنها نکته ای که اهمیت بالایی دارد این است که هرگز نباید از روند روایت داستان مورد نظر خود فاصله بگیرید و هدف اصلی را به کلی فراموش کنید.

اگر تمام این موارد را به درستی در تیزر موشن گرافیکی به کار گرفته باشید، نتیجه پایانی شما را متحیر می‌کند و مخاطبان شما را نیز شیفته تیزرهای موشن شما خواهد کرد.


 تیزر موشن گرافیک

چرا باید موشن گرافیک را انتخاب کنیم؟

تیزر موشن گرافیک در مدتی کوتاه تحولی بسیار عظیم در زمینه تبادل اطلاعات در سراسر جهان ایجاد کرده‌است و توانسته سریع‌ترین روش تبلیغ و برندینگ را به خود اختصاص دهد به طوری که روزانه ویدیوهایی که در سراسر دنیا مخابره می‌شوند بیش از مطالب آن تبلیغ بازدید داشته‌اند و بازخوردهای سریع‌تری دریافت کرده‌اند.

در دسترس بودن آسان ابزارهای آن از دیگر قابلیت‌های موشن گرافیک است. موشن گرافیک‌ها کوتاه و دارای حجم کم هستند و پیام خود را به سادگی و صراحت و کاملاً مؤثر انتقال می‌دهند و به جز دیده شدن توسط بیننده خود درخواست دیگری ندارند.

هر آنچه که یک طراح تیزر موشن گرافیک باید بداند

طراحی تیزر موشن گرافیک از جدیدترین انواع طراحی‌های تلفیقی گرافیک است که در حال حاضر به لطف پیشرفت تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گیرد. طراحان موشن گرافیک با به‌کارگیری خلاقیت و تخیلات خود در امر طراحی توانسته‌اند جایگاه ویژه‌ای در این شغل خلاقانه به دست آورند.
طراحان موشن گرافیک صرفاً طراحان کارهای فیلم و تلویزیون نیستند؛ آنها باید بتوانند با بهره‌گیری از تکنیک‌های سینمایی و انیمیشن اثری گیرا و جذاب را در کم‌ترین زمان خلق کنند.

دنیای جدید طراحان موشن گرافیک قدرت بخشیدن به تصاویر است برای بیان مطالبی که صاحبان مشاغل و برندها می‌خواهند به گوش مخاطبان خود برسانند. همچنین با توجه به مهم بودن رنگ در طراحی تیزر موشن گرافیک، داشتن درکی سطحی از نظریه رنگ‌ها، شدت رنگ و شناخت رنگ‌ها در یک پروژه بسیار اهمیت دارد و به شما در خلق یک اثر خارق‌العاده کمک می‌کند.

آینده موشن گرافیک

با توجه به پیشروی بشر در قلمرو کسب و کارهای اینترنتی و تبدیل شدن به یک شهروند الکترونیکی رقابت برای تولید محتوای ویدئویی جذاب در تمام دنیا با سرعت بالایی رو به افزایش است و ایران هم از این قاعده مستثنی نیست.

فرهنگ استفاده از موشن گرافیک برای حضور در عرصه‌ تبلیغات و برندینگ برای شرکت‌های بزرگ در حال جا افتادن است و مدیران جهانی و ایرانی بیش از پیش به بازاریابی ویدئویی و موشن گرافیک توجه دارند.

کسب و کارهای نوپا و استارت‌آپ ها هم به شدت به موشن گرافیک روی آورده‌اند. زیرا برای معرفی خدمات و برندینگ خود، راهی بهتر از موشن گرافیک نیست. بازار کار موشن گرافیک هم اکنون بسیار مناسب است و بدون شک در آینده بسیار بزرگ‌تر خواهد شد، زیرا همه شرکت‌ها برای بازاریابی و تبلیغات باید به طور مستقیم و غیر مستقیم از موشن گرافیک استفاده کنند.

در پایان اشاره به این مهم را واجب دانستیم که موشن گرافیک محدود به حرکت دادن متن و تصاویر نیست بلکه تلفیقی از هنر، تخصص و خلاقیت است. تیزر موشن گرافیک ابزاری قدرتمند و مدرن که به خوبی توانسته پیوند میان سلایق احساسات مخاطبان را مستحکم‌تر از گذشته کند و به بازاری بالقوه در زمینه طراحی، تبلیغات و ثبت برندینگ تبدیل شود. به بیانی دیگر تیزرهای موشن گرافیک همه‌ آن چیزی است که تولید و بازاریابی محتوا می‌توانست باشد.


کپی رایتینگ چیست | Copywriting

کپی رایتر حرفه ای باتوجه به دانشی که از تبلیغات، روانشناسی و مخاطب دارد، کلمات را به صورتی در کنار هم میچیند و با تصاویر و المان ها ترکیب مینماید که بیشترین تاثیر را بر روی بیننده داشته باشد.

 

کپی رایتینگ در حقیقت یک تبلیغات نوشتاری است، تبلیغات نویسی که که با جملات کیمیاگری میکند، از ترکیب تصاویر و کلمات، اثری هنری تجاری خلق مینماید

 

که به عمق ذهن مخاطب نفوذ کرده و احساسات خفته او را بیدار می‌ نماید؛ جادوی آن همان جملات کوتاه و تاثیرگذار است.

‌ این کلمات شاید احساس نیاز به یک کالا و یا محصول را بیدار کنند و یا یادآور یک آرزو باشند که مدت هاست توسط مخاطب به فراموشی سپرده شده است. مانند سفر به دور دستها که حالا با حداقل هزینه و یا به صورت اقساطی میتواند به حقیقت بپیوندد.

تفاوت کپی رایتینگ با تولید محتوا

کپی رایتینگ با تولید محتوا متفاوت است، یک تولید محتوای حرفه ای جزئی از یک برنامه کپی رایتینگ حرفه ای است؛ تولید کنندگان محتوا سرنخ‌ ها را جذب مینمایند؛ این سرنخ‌ ها بینندگان یا مشتریان بالقوه ای هستند، که در حین جستجو در اینترنت، چشمشان به یک آرزوی قدیمی و یا یک خواسته و نیاز خود می افتد، جرقه ای در وجود آنها زده میشود، کنجکاو میشوند، وارد صفحه شده و آن را میخوانند.

تولیدکنندگان حرفه ای محتوا مطالبی می نویسند که بیننده پاسخ های سوالات خود را بیاید، تولید کننده محتوا به عمق ذهن و قلب مشتری نفوذ کرده و یا توجه به احساسات و نیازهای او، ابهامات را رفع مینماید و به سوالاتش درست و منطقی پاسخ میدهد و نشان میدهد زمان او در این سایت یا شبکه اجتماعی به هدر نرفته است؛ اما نشر آگاهی به تنهایی نمیتواند به فروش بینجامد، این ابتدای داستان است.

سایت طراحی شده است تا چیزی مانند اطلاعات، کالا و یا یک خدمت را بفروشد،کپی رایتینگ میگوید باید چگونه تمام تبلیغات کنار هم چیده شوند تا فروش بیشتر شود.

تمامی برندها در ابتدای تولد گمنام هستند و وقتی در کنار بزرگان قرار می گیرند، جهت جلب نظر مشتری کاری بس دشوار در پیش دارند. اینجاست که نیاز به یک کمپین تبلیغاتی اساسی وجود دارد؛ در این کمپین باید لوگو، مزایای محصول و شعار تبلیغاتی در ذهن مخاطبان ماندگار شوند.

‌ وقتی یک محصول جستجو میشود، معمولا سایتهای بسیاری در مقابل دیدگان مشتری ظاهر میگردد و سایتی که در صدر لیست است، شانس بیشتری برای دیده شدن دارد. یک صفحه فرود خوب با یک محتوای منحصربفرد میتواند مانع دیده شدن بقیه سایتها گردد؛ اما زمانی که کالاها در یک سایت فروشگاهی قرار میگیرند، لیستی ظاهر می گردد که پر از محصولات رقبا میباشد.

مزایای کپی رایتینگ حرفه ای

‌ در یک کپی رایتینگ حرفه ای این وظیفه کپی رایتر است که باتوجه به شناخت خود از مشتری و نیازهای او، از علم تبلیغات و بازاریابی، به خوبی از ترکیب کلمات شعاری را خلق نماید که برای مصرف کننده قابل توجه باشد.

کپی رایتر میداند باید یک جمله ساده تبلیغاتی که به صورت شفاف و صادقانه مزیت محصول را فریاد میزند در کنار لوگو قرار دهد. او خوب میداند اگر در ساخت یک شعار مناسب موفق عمل ننماید در این جادوگری با تبلیغات، تاثیرگذار نخواهد بود. او جمله ای میخواهد که در هر عضوی از کمپین تبلیغاتی بدرخشد، تفاوت نمیکند در بیلبورد قرار گیرد و یا در بنر و یا در سایتهای اینترنتی، این جمله باید آنقدر خود را با بیننده مانوس گرداند که در تبلیغات کلامی و ویروسی، دهان به دهان بچرخد. چه کسی شعار تبلیغاتی"زیبا، جادار و مطمئن" را به خاطر دارد؟

‌ میبایست قبول کنیم؛ مشتری اگر در سایت و یا شبکه های اجتماعی مطلب را خوانده باشد تمام متن در ذهن او نخواهد ماند؛ اما ذهن آماده‌ ای دارد که خلاصه سخنان در ذهن او ماندگار شوند و اینجاست که جملات کلیدی درج شده یا شعار تبلیغاتی درباره محصول، نقش این خلاصه را بازی می کند.



مزایای کپی رایتینگ حرفه ای

نقش خلاقیت در کپی رایتینگ

تنها با یک شعار تبلیغاتی نمیتوان بازار را فتح کرد؛ بنرها، بیلبوردها و استندها، کاتالوگ‌ های تبلیغاتی و ... همگی اعضای یک کمپین تبلیغاتی هستند که باید مقتدرانه و خلاقانه در یک راستا حرکت کنند، تنها با تکرار یک جمله نمیتوان راه به جایی برد. باید استراتژی درست داشت و برنامه‌ ریزی شده عمل کرد؛ یک برنامه تبلیغاتی کامل و دقیق که یک کپی رایتینگ حرفه ای آن را با کلمات آراسته است.

‌ در یک کمپین تبلیغاتی کامل تک تک المان‌ های تبلیغاتی چون مصرع های یک شعر کنار هم چیده میشوند و گاهی حتی تبدیل به کتاب هزار و یک شب میشوند، با کمک تمام عناصر تبلیغاتی چاپی و محیطی و دیجیتالی و اینترنتی تمام داستان یک برند را برای مشتریان روایت میکنند و این یک هنر است.

معجزه هنر تجاری است که تمام جملات در تمام آثار تبلیغاتی در عین مستقل بودن و فریاد زدن مزایای یک محصول، تکمیل کننده هم نیز باشند، نمیتوان برروی همه تصاویر کمپین، جملات تکراری نوشت. خلاقیت همیشه جذاب است.



خلاقیت در کپی رایتینگ

وقتی یک یخچال تبلیغ میشود؛ معمولا بیلبوردها تصویر یخچالی را به تصویر میکشند که درب آن باز است و همه مواد غذایی رنگارنگ با نظم و ترتیب چیده شده اند و نشان داده میشود چه قدر مواد غذایی در کشوها جا شده اند؛ اما این کافی نیست؛ در تبلیغ اغلب یخچال ها همین تصویر تبلیغ میگردد؛ در این مورد میتوان به تعداد کشوها ها و یا ابعاد یخچال و کشوها و یا حتی وزن کل مواد غذایی که در یخچال جا خواهد گرفت و یا اینکه در قسمت فریزر برای جلوگیری از سر خردن بسته‌ های منجمد شده چه راه‌ کاری اندیشیده شده اشاره کرد تا این اطلاعات بیننده را شگفت زده کرده و در ذهن او بماند. بیاد داشته باشید اولین روایت معمولا روایت ماندگارتری است.

در استندها یخچال درب بسته دیده میشوند؛ اما تنها دیده شدن یخچال و در یک رنگ نمیتواند زیبایی را به کمال نشان دهد، در کپی رایتینگ حرفه ای میدانند ترکیب رنگها و فضاسازی است که هر جمله‌ ای را تاثیرگذار مینماید، یک جمله تبلیغاتی مانند یخچال ایکس در هر دکوراسیونی زیباست، تبلیغ را کامل میکند.

پوسترها نیز بخشی از کمپین هستند که وقتی در صفحات وب قرار میگیرند مانند زمانی که چاپ میشوند تاثیرگذاراند. گذر زمان در پوستر ها با تغییر عناصر اطراف یخچال که با گذشت زمان فرسوده شده اند و یا اشخاص کنار آن پیرتر شده اند؛ اما یخچال همچنان کار میکند و سالم است، اشاره به جنس یخچال و طول عمر آن در کنار گارانتی و خدمات پس از فروش در یک جمله تبلیغاتی این بخش را کامل میکند.

سفارش جملات تبلیغاتی و شعار تبلیغاتی

انتخاب شدن نتیجه اجرای یک برنامه تبلیغاتی کامل و درست است. در استدیو خانه عکس و طرح‌ تمام سعی‌ مان بر آن است تا حد ممکن در این قسمت مشاوره‌ های صحیح داده شده و یا حتی اصلاحاتی صورت گیرد تا کمپین‌ های تبلیغاتی که اجرا میشوند بی نقص باشند.


تاریخچه پیدایش کانون تبلیغاتی در ایران

کانون تبلیغاتی، سازمانی خدماتی است که متخصص در برنامه ریزی، توسعه، مدیریت و اجرای برنامه تبلیغاتی برای مشتریان می‌باشد.
آژانس های تبلیغاتی، ساخت، تحقیق، مدیریت و اجرای آگهی در سیستم عامل های مختلف رسانه ای را برای تبلیغ کننده طراحی می‌کنند.

تاریخچه تبلیغات

تاریخچه تبلیغات در ایران را به طور کلی می توان به دو دوره تقسیم کرد:‌

دوره باستان: تبلیغات در دوره باستان به طور کلی نوعی ارتباطات ‌ شفاهی، تحت تأثیر کشاورزی و ویژگی‌های آن بود. مانند سایر کشورهای دیگر در آن زمان علایم تجاری، دیوار نوشته‌ها و جارچی‌ها مهمترین شیوه‌های ‌ پیام‌رسانی و آگهی به شمار می رفتند.

دوره عصر جدید: با ورود دستگاه چاپ به ایران و انتشار اولین روزنامه در دوران قاجار، اندک اندک ‌ آگهی‌های تجاری نیز به نشریات راه یافتند. بدین ترتیب آگهی در رسانه‌های جمعی ایران از دیوارکوب شروع شد ‌ و به نشریه‌های ادواری، کتاب، سینما، رادیو و سرانجام تلویزیون راه یافت. افزون بر این‌ها نشر آگهی‌های مستقیم در ایران به تقلید سایر کشورهای جهان به اشکال مختلف دیگر، از جمله به صورت انتشار کتابچه یا به اصطلاح بروشور و کاتالوگ نیز در کشور ما مرسوم بوده است.

آگهی یا آگهی نامه

نخستین بار در دوران قاجار از کلمه اعلان و اشتهارنامه برای آگهی های امروزی استفاده میکردند که در بین عموم مردم رایج نبود، به دنبال تشکیل فرهنگستان ایران در سال ‌ ‌ 1314هجری شمسی واژه آگاهی جایگزین اعلان شد، اما رییس وقت اداره کل شهربانی طی نامه‌ای از ریاست ‌ وزرا درخواست کرد که چون کلمه آگاهی برای تامینات اداره کل شهربانی تعیین شده است، به تمام وزارتخانه‌ها ‌ و دوایر دولتی دستور صادر شود که دیگر از واژه آگاهی به جای اعلان استفاده نگردد. بعد از آن کلمه آگهی ‌ جای آگاهی را گرفت.‌



آگهی یا آگهی نامه

ظهور کانون‌های آگهی و تبلیغاتی

در سال 1267هجری شمسی نخستین آگهی در مطبوعات عهد ناصری ( ناصرالدین شاه قاجار ) درج شد، این آگهی به سفارش یک تاجر فرنگی به نام موسیو روجیاری بود که در شماره ششم روزنامه وقایع‌الاتفاقیه به چاپ رسید، از آن به بعد تعداد آگهی‌ها در آن دوره به طرز روز افزونی بالا رفت.

در آن زمان مؤسسه تبلیغاتی توسط آقای معزی تاسیس گردید، که آگهی های بازرگانی را در سینماها به صورت اسلاید نمایش میداد. این موسسه بعدها توسط آقای نعمتی مدیریت شد. در واقع اولین کانون آگهی در سال 1316 هجری شمسی با عنوان کانون تبلیغاتی زیبا به مدیر مسئولی حمزه نعمتی راه اندازی شد و نخستین مؤسسه تبلیغاتی ایران بود که به طور رسمی به عضویت اتحادیه مؤسسات تبلیغاتی انگلستان و اتحادیه بین المللی تبلیغات ایالات متحده درآمد.

در سال 1319 هجری شمسی اداره کل تبلیغات و انتشارات توسط عیسی صدیق در خانه سیدالعراقین تأسیس شد. شروع فعالیت تبلیغات تجاری به معنی واقعی به سال 1325 برمیگردد، چنان که در سال 1337در تهران 18 کانون آگهی مشغول به فعالیت بودند. اصولاً این دوره را دوره شروع تبلیغات تجاری در همه دنیا می‌دانند.

سیر تحولات تبلیغات تجاری در ایران از سال 1325 هجری شمسی به بعد رخ داد، گه‌گاه طرح های جالب آگهی در روزنامه ها و مجلات چاپ می شد، این طرح‌ها از طریق موسسات اروپایی و آمریکایی به دست شرکت‌های بازرگانی واردکننده کالاهای خارجی در ایران می رسید و در ایران فقط متن آنها به فارسی ترجمه می‌شد و در روزنامه ها چاپ می گردید. این قبیل کارهای تبلیغاتی را افرادی انجام می‌دادند که هنوز دفتری به نام مؤسسه تبلیغاتی نداشتند و در آن زمان این قبیل فعالیت‌های تبلیغاتی را ضمن حرفه خبرنگاری و روزنامه نویسی خود انجام می دادند. یکی از معروف ترین این افراد آقای اسحاق فنزی بود که در ادامه فعالیتش یک دفتر تبلیغاتی به نام آژانس هاواس تاسیس کرد، این دفتر بعدها به مؤسسه تبلیغاتی فنزی تغییر نام داد.رونق صنعت داخلی باعث رشد تبلیغاتی بی‌سابقه‌ای در تعداد مؤسسات تبلیغاتی و نحوه انجام کارهای تبلیغاتی شد تعداد زیادی از مؤسسات تبلیغاتی با سابقه که قدرت مالی و فنی کار در شرایط جدید را نداشتند یکی پس از دیگری تعطیل شدند و تنها چند مؤسسه تبلیغاتی توانستند پا به مرحله جدید بگذارند. معروف‌ترین این مؤسسات عبارت بودند از: زیبا، وگا، سینا، آوا، زهره، فنزی.

از سال 1335 هجری شمسی طرح‌های تبلیغاتی کم‌کم رنگ و بوی ایرانی به خود گرفتند. این دگرگونی از سال 1340 به بعد بیشتر به چشم می‌خورد، در طرح‌های جراید و مجلات از ضرب‌المثل‌های ایرانی و عبارات مانوس مردمی بیشتر استفاده ‌شد. رفته‌رفته رنگ و روی فیلم‌های تبلیغاتی که در ایران تهیه می‌شد، تغییر یافت و اگرچه تکنیک این فیلم‌ها ضعیف بود ولی به علت ایرانی بودن موضوع و آشنا بودن چهره‌ها در بیننده اثر بیشتری بر جای می‌گذاشت.

پس از قیام مردمی 15 خرداد در سال1342 هجری شمسی با توجه به شرایط جدید، دولت به تمرکز برنامه‌های تبلیغاتی و توسعه امکانات ارتباطی توجه خاصی پیدا کرد. در سال 1346 سازمان تلویزیون ملی ایران تاسیس شد و چند سال با ادغام رادیو در آن، عنوان سازمان رادیو تلویزیون ملی ایران را به خود گرفت. از آن پس تبلیغات در تلویزیون اهمیت ویژه ای یافت. در پی این تحولات، سازمان‌های تبلیغاتی به منظور حفظ و حمایت از حقوق خود و تحکیم اصول همکاری بین افراد صنف و به منظور بهبود وضع خود، اتحادیه ای به نام اتحادیه دارندگان سازمانهای تبلیغاتی تشکیل دادند.



ظهور کانون‌های آگهی و تبلیغاتی

قابل ذکر است اولین جشنواره فیلم های تبلیغاتی نیز در سال 1349 هجری شمسی در شیراز برگزار شد.

با پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 هجری شمسی فعالیت شرکتهای تبلیغاتی عملاً به نوعی متوقف شد. ولی با این وجود ‌ در سال 1358 شورای انقلاب با تصویب آیین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی و ‌ تبلیغاتی بر فعالیت جدید کانون‌های تبلیغاتی صحه گذاشت، اما ‌ین اقدام حرکت جدیدی را به تناسب میزان و ‌ وضعیت فعالیت آنان در قبل از انقلاب موجب نشد، چون ساختار عمده اقتصاد ایران بر محور کالاهای مصرفی ‌ تحت مشارکت یا سرمایه‌گذاری شرکت‌های خارجی واقع بود و بخش عمده‌ای از کالاهای مصرفی که قابلیت تولید ‌ در داخل کشور را نداشتند از خارج وارد می شد، عملاً دستخوش تغییر شدند و نوعی توقف حاصل شد.

‌ سال‌های 1357 تا 1359 شور و شوق انقلابی سراسر کشور را فرا گرفته بود و از نظر روان شناسی یک نوع ‌ بی ‌نیازی به لحاظ شعارهای اولیه انقلاب بین مردم وجود داشت، این بی ‌نیازی از مسایل اقتصادی با ارایه روحیه ‌ همکاری به تعاون، مساعدت، اطمینان و اعتماد به آینده بهتری، معنی پیدا می کرد که این موضوع منجر به ‌ کم رنگ شدن فعالیت‌های تبلیغاتی شد و به دنبال آن با شروع جنگ تحمیلی عمده فعالیت رسانه‌های داخلی ‌ بر محور اخبار مربوط به دفع تهاجم دشمن و حفظ کشور شد، در این دوران با نگرش خاص سازمان‌ها و ‌ گروه‌ های مختلف کشور روی این رویداد مهم، فضای جامعه بر فضای بدون تبلیغات بازرگانی مبدل شد و ‌ تبلیغات به طور طبیعی در اختیار جنگ قرار گرفت.‌



کانون آگهی و تبلیغاتی ایران

با خاتمه جنگ تحمیلی و با آغاز دوران سازندگی و رشد فعالیت‌های اقتصادی در سال های 1370 1369تبلیغات ‌ تجاری افزایش چشمگیر و قابل توجهی یافت به طوری که در مدت دو سال، توجه مسئولان معاونت امور ‌ مطبوعاتی و تبلیغاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را بخود معطوف کرد و این معاونت نیز از سال 1372 هجری شمسی امر ‌ ساماندهی فعالیت کانون‌های تبلیغاتی را مطابق وظایف قانونی خود در دستور کار قرار داد و بر این اساس اداره ‌ کانون‌های تبلیغاتی تشکیل و موظف به ساماندهی موضوع تبلیغات بازرگانی و امور مربوط به آن شد.‌

اداره کانون‌های تبلیغاتی پس از تشکیل، ابتدا نسبت به شناسایی کانون‌ های فعال که به طور غیرقانونی در سطح ‌ کشور به ویژه تهران فعالیت داشتند، اقدام نمود. این اداره در اولین گام با اعلام موجودیت و پذیرش تقاضا برای ‌ صدور مجوز، بیش از 700 کانون را مورد شناسایی قرار داد و با تکیه بر اهداف فرهنگی نظام جمهوری ‌ اسلامی ایران به سر و سامان دادن آنها پرداخت. در حال حاضر صدور مجوز فعالیت برای کانون‌های آگهی ‌ توسط اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ ها انجام می‌شود.‌

طی ‌ین سال‌ها اداره کانون‌های آگهی و تبلیغات بازرگانی با تدوین دستورالعمل‌های پیشنهادی و ارسال آن به ‌ کمیته مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی (که عالی‌ترین مرجع رسیدگی به امور تبلیغات بازرگانی کشور است) پس از ‌ تصویب برخی دستورالعمل ‌ها در کمیته مذکور و ارسال این مصوبات و آیین‌نامه ‌ها به وزارتخانه‌ ها و مراجع ‌ ذیربط، سعی در موظف نمودن مؤسسات تبلیغاتی به رعایت مفاد قانونی آیین ‌نامه و سیاست های وزارت فرهنگ و ‌ ارشاد اسلامی داشته است.‌


بررسی چند تیزر تبلیغاتی خودرو

یک تیزر تبلیغاتی که به خوبی اجرا شود، میتواند پس از اولین مرتبه پخش سبب رشد یک برند شود. این حقیقت بیش از هر چیز، برای تبلیغات خودرو صدق میکند. در طول زمان‌های مختلف، تبلیغاتی به نمایش درآمده‍اند که در با گذشت زمان بسیار محبوب باقی ماندند. در ادامه به هفت مثال از این تبلیغات اشاره خواهیم کرد که سبب میشوند در نوستالژی غرق شوید. پس در این مقاله همراه ما باشید.

تیزر خلاقانه شرکت پژو

‌ آیا تا به حال این تبلیغ تجاری از پژو را تماشا کرده‌اید؟ این یکی از بزرگترین تبلیغاتی است که تاکنون پخش شده و توسط‌ Giovanni Porro انجام شده است. این تبلیغ مرد جوانی را نشان می‌دهد که به عمد به خودروی خود خسارت وارد می‌کند. وی سپس همه شب را صرف جوشکاری می‌کند تا ظاهر خودرو را شبیه به پژو 206 در آورد. البته نتیجه کار وی بی نقص نیست که این امر سبب افزایش جذابیت تبلیغات می‌شود. وی روز بعد پس از سخت کوشی زیاد، وسیله‌ای که ساخته است را به گشت زنی در اطراف می‌برد.

 

تیزر شرکت خودروسازی هوندا

این تبلیغ در سال 2013 معرفی شد و از جمله بهترین تبلیغات خودرو در همه دوران محسوب می‌شود. هزینه ساخت آن نیز 1.3 میلیون دلار بود. در واقع این تبلیغ برای نمایش آخرین مدل هوندا ایجاد شد و در ابتدا در انگلستان منتشر گردید. فقط تصویربرداری آگهی چهار روز زمان برده است. ناگفته نماند که سرمایه گذاری این زمان طولانی، ارزشش را داشت. این تبلیغ نه تنها سبب افزایش اعتبار هوندا شد، بلکه به اندازه کافی ارزشمند بود که جوایز مختلف انتقادی را کسب کند.

 

تیزر تبلیغاتی شرکت سیتروئن

‌ این تبلیغ یکی دیگر از تبلیغات خودرو شگفت انگیز اتومبیل به حساب می‌آید. این آگهی اولین بار در سال 2004 پخش شد و امروزه از آن به عنوان یکی از بهترین تیزر تبلیغاتی خودرو که تاکنون ساخته شده است، یاد می‌شود.

این آگهی در واقع یک ربات فوق العاده واقع‌گرا در جامه Citroen C4است که حرکات شگفت انگیزی را انجام می‌دهد. این تبلیغ فوق العاده خوب ساخته شده بود و انجام آن به استعدادهای جدی نیاز داشت. یکی از اعضای تیم کسی نبود جز کارگردان برنده جایزه اسکار،‌ Neill Blomkamp. حرکات شگفت انگیز ربات با استفاده از فناوری ضبط حرکت و رقص ایجاد شد. موسیقی متن آن نیز اثر‌ Les Rythmes Digitales بود که بخش جدایی ناپذیری از این آگهی عالی به حساب می‌آید.

 

بررسی چند تیزر تبلیغاتی خودرو

 

تیزر تبلیغاتی خودرو Skoda Fabia‌

آیا این خودرو کلاسیک تجاری از‌ Skoda را به یاد دارید؟ تماشای این تبلیغ بلافاصله سبب احساس دلتنگی در شما خواهد شد. این آگهی برای اولین بار در سال 2007 پخش شد و در واقع برای تبلیغ جدیدترین نسل‌ Skoda Fabia در آن زمان، در انگلستان ایجاد گردید.

‌ این آگهی تبلیغاتی توسط‌ Chris Palmer کارگردانی شده‌است. پخت کیک آن به تنهایی به 8 نفر، شامل سرآشپزها و سازندگان مدل، نیاز داشت و 10 روز زمان برد. همچنین وزن آن یک تن و نیم بود. این یک موفقیت مهم برای‌ Skoda بود و همچنین جوایز مختلف تلویزیونی را از آن خود نمود.

 

تیزر تبلیغاتی خودرو فولکس واگن

این تبلیغ برای اولین بار در سال 2011 ساخته شده است و از جمله تبلیغات خودرو کلاسیک محسوب میشود. این آگهی توسط شرکت‌ Donny Deutsch ساخته شد تا جدیدترین خودروی فولکس واگن را تبلیغ کند. در این آگهی پسر جوانی با لباس دارت ویدر سعی می‌‌کند از این نیرو، برای کنترل وسایل مختلف خانگی، سگ خود و حتی یک عروسک استفاده کند.

پس از تلاش‌های مختلف ناموفق، وی با شگفتی در می‌یابد که قدرت‌هایش در واقع می‌توانند خودروی پدرش را روشن کنند که این حقیقت کمی جادوبی است.

 

تبلیغ شرکت خودروسازی پژو

شعار: این تبلیغ واقعاً نفس را در سینه حبس می‌کند!

در نهایت می‌خواهیم به این تبلیغ از پژو 405 اشاره کنیم. لازم به ذکر است که قرار گرفتن این تبلیغ در آخر لیست، به معنای بد بودن آن نیست. این تبلیغ خودرو در سال 1989 منتشر شد و از جمله بهترین تیزر تبلیغاتی اتومبیل در تمام دوران است.

صدای موسیقی‌ Take My Breath Away اثر‌ Berlin ز از جمله ویژگی‌های مهم آگهی به شمار می‌رود و سبب می‌شود این تبلیغ بیشتر به فیلم اکشن شبیه باشد تا تبلیغات معمولی. مانند بسیاری از فیلم‌های اکشن، این آگهی نیز اصلا با عقل جور در نمی‌آید. انفجارهای تصادفی، سوزاندن‌های بی‌دلیل و یک خودروی پژو 405 با یک راننده ناشناس که به سرعت حرکت می‌کند. عجله برای چیست؟ چرا او آنجاست؟ به نظر می‌رسد که هرگز متوجه نخواهیم شد.

 

‌ نکته مهم در تبلیغات خودرو

همانطور که در ابتدای بحث بدان اشاره شد، تبلیغات موثر می‌توانند اهمیت بسیار بالایی در افزایش اعتبار یک برند و محصولات آن داشته باشند. پس لازم است جهت انجام پروژه‌های تبلیغاتی خود، از تیم‌ها و افراد متخصص کمک گرفته و بودجه کافی را به این کار اختصاص دهید. انجام تبلیغات مناسب، می‌تواند شما را از نقطه صفر به صد رسانده و گام بسیار مهمی محسوب شود.

تبلیغات خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست؛ بلکه انجام آن به روش صحیح اهمیت زیادی داشته و سبب پیشرفت کل مجموعه خواهد شد. عکاسی تبلیغاتی و تصویربرداری خطوط تولید از جمله روش‌های تبلیغاتی محسوب می‌شوند که می‌توانند سبب محبوبیت هرچه بیشتر برند گردند.

تا به حال تبلیغات تلویزیون و سایر رسانه‌ها، تا چه حد می‌توانسته‌اند بر تصمیم گیری خرید شما موثر باشند؟


معرفی آژانسهای تبلیغاتی برتر دنیا

آژانس‌های تبلیغاتی | Advertising Agencies در دنیایی که تبلیغات حرف اول را در کمک به جذب مشتری میزند و یک یار موثر و صمیمی برای تمامی کسب و کارها لازم و ضروری است، هر روز بیشتر از قبل دارای اهمیت میشوند. ما در دنیایی زندگی میکنیم که هرگز نمی توانیم ادعا کنیم بی رقیب هستیم یا بی رقیب باقی خواهیم ماند.

هرچقدر هم، کاری بر پایه خلاقیت و نوآوری بنا نهاده شده باشد، بعد از گذر زمان، اگر خود را به روز رسانی نکند و اگر از تبلیغات بهره نبرد، نخواهد توانست جلوی پیشرفت رقبا را بگیرد، بالاخره کسی گوی سبقت را از او در بازار خواهد ربود. در چنین شرایطی است که تبلیغات مدرن ارزش خود را نشان میدهد. لزوم دیده شدن و شناخته شدن و لزوم اعتبار یافتن همگی عواملی هستند که تمام کسب وکارها را تشویق میکنند با قدرت به سمت تبلیغات موثر و کمک گرفتن از مشاوره تبلیغاتی بروند.

تبلیغات موثر تنها چاپ برند و لوگو و تصویر و جمله سازی بر روی کاغذها و پارچه ها و دیوار ها نیست؛ تبلیغات موثر چیزی فراتر از این کار روتین است که گاهی، نه تنها بیهوده هستند، بلکه در مواقعی حتی برعکس عمل میکنند.

برای پیروزی در میان رقبا، میبایست استراتژی داشت؛ که این استراتژی در بسیاری از مواقع بدون کمک یک مشاور تبلیغاتی آگاه، با تجربه و خلاق نمیتواند شما را به اهدافتان برساند. هر کسب و کاری باید بتواند از بهترین مشاوره تبلیغاتی بهره برده تا سالیان سال موفق بماند. در همین راستا، خالی از لطف ندیدیم به معرفی بهترینها در میان خیل آژانس تبلیغاتی که در جهان وجود دارد، بپردازیم.‌

شش آژانس تبلیغاتی برتر در جهان

آژانس تبلیغاتی بی بی دی او | BBDO

بی بی دی او (BBDO) در دنیایی که شرکت‌های بزرگ و کوچک خود را کانون تبلیغاتی مدرن معرفی میکنند، توانسته است با اجرای کمپین‌های تبلیغاتی موفق، نام خود را به عنوان یکی از موفقترین آژانس‌های تبلیغاتی دنیا ثبت نماید. این عنوانی نیست که این شرکت به راحتی کسب نموده باشد؛ آنان با تلاش مضاعف و خلاقیت کم نظیر، میتوانند چندین استراتژی تبلیغاتی را همزمان برای مشتریان اجرا نمایند. مثال معروفی که میتوان در این ارتباط به اشاره نمود، کمپین تبلیغاتی شرکت گیتوارد است؛


برترین آژانسهای تبلیغاتی - بی بی دی او

بی بی دی او که در سال 1891 تاسیس شد اولین دفتر کوچک خود را در شهر نیویورک و با نام شرکت Batten افتتاح کرد. در سال‌های بعدی، زمانی که با شرکت بارتون (Barton)، دورستین (Durstine) و آزبورن (Osborn) ادغام شد، شرکت نسبتاً جدید بارتون، باتن، دورستین و آزبورن (Batten, Barton و Durstine و Osborn) یا همان بی دی دی او (BBDO) به صورت رسمی آغاز به کار کرد. بی دی دی او کار خود را از یک دفتر تک اتاقی شروع کرد و از حدود 130 سال پیش در زمینه تبلیغات فعالیت میکرده‌است. هم‌اکنون این شرکت در حدود 289 آژانس تبلیغاتی دارد که در کل جهان پراکنده شده‌ و مجوعا بیش از 15000 نفر پرنسل در اختیار دارد.

این آژانس تبلیغاتی با اجرای استراتژی هایی مانند پیاده کردن یک مکانیزم پاداش دهی برای مشتریان و تشویق آنان به تغییر، مشتریان را نسبت به گیتوارد وفادارتر نمودند و همزمان از تصاویر گرافیکی زیبا نیز کمک گرفتند تا محصولات را در دید مشتریان، جذاب تر کنند. قابل ذکر است BBDO چنین استراتژی‌هایی را با استفاده از انواع روش تبلیغاتی مانند روشهای چاپی، تولید پیام بازرگانی، فرهنگ سازی‌ و ... پیاده سازی میکند و با نشان دادن عملکرد بسیار موفق، بستر فعالیت خود را در تمام قاره ها گسترده‌است.

جوایز و افتخارات

BBDO تا کنون جوایز زیادی بدلیل عملکرد شایسته‌ی خود دریافت کرده‌است. این آژانس تبلیغاتی یکی از کارامدترین شبکه‌های تبلیغاتی در سراسر دنیا است که هم در فستیوال کن و همچنین در گزارش‌های سالانه‌ی کن به عنوان بهترین شرکت تبلیغاتی معرفی شده‌است. در حالیکه بسیاری از شرکت‌های تبلیغاتی به خاطر جوایز اندکی که در طول سال‌های طولانی دریافت کرده‌اند به خود می‌بالند، بی دی دی او برای سالیان متمادی به عنوان یکی از برترین آژانس های تبلیغاتی، شهرت قابل توجهی بدست آورده و از سال 2005 تا به امروز جوایز متعددی دریافت کرده‌است.

 

آژانس تبلیفاتی دی دی بی | DDB

وقتی سخن از برترین آژانس تبلیغاتی در دنیا باشد، نمیتوان از شرکت تبلیغاتی دی دی بی (DDB) چشم پوشی کرد. این شرکت بعد از BBDO رتبه دوم را دارد.

مشتریان بزرگی چون گوگل و مک دونالد خود به تنهایی گواهی میدهند چرا نمیتوانیم از این شرکت به راحتی چشم پوشی نماییم. آنان همیشه داده های کمپینهای خود را جمع آوری میکنند و اگر نیاز به تغییر باشد، به سرعت وارد عمل شده و عملکرد موفقی دارند. این کمپانی در راه رسیدن به اهداف خود از هیچ شیوه تبلیغاتی به راحتی نمی گذرد. پیامهای بازرگانی، فیلم های کوتاه و آثار گرافیکی از روش هایی است که همگی تبحر آنان را در تبلیغات مدرن نشان میدهد.


برترین آژانسهای تبلیغاتی - دی دی بی

جوایز و افتخارات

دی دی بی به دلیل عملکرد شاخص خود در صنعت تبلیغات،‌ تا کنون جوایز بسیار زیادی دریافت کرده است. با نگاهی به عناوین زیر،‌ می‌توان علت افزایش رتبه این آژانس تبلیغاتی را بهتر درک نمود:

101 شیر (Lions ) در فستیوال خلاقیت بین‌‌المللی شیرهای کن (مانند Grand Prix کارایی خلاقیت و چندین شیر طلایی) در سال 2016

32 مداد در جشنواره‌ی R&AD در سال 2015

32 جایزه در جشنواره‌ی بین المللی لندن در سال 2016

 

آژانس تبلیغاتی دورگا فایو | DROGA 5

از سال 2006 ما شاهد فعالیت غول تبلیغات دیگری هستیم که خود را به عنوان یک آژانس تبلیغاتی برتر معرفی نموده است. از دورگا فایو (DROGA 5) چه میدانید؟ موسسه ای که حتی مشتری مانند یونیسف را در رزومه خود دارد. این موسسه با نشان دادن عملکردی موفق در حوزه هایی مانند بازاریابی حسی، استراتژی برند، ارزیابی و تحلیل داده ها و طراحی سایت ویژه برای برندها، خود را اثبات نموده است تا مقام سوم بهترین های دنیای تبلیغات را از آن خود نماید.

دورگافایو تا کنون با برندهای شناخته شده‌ای فعالیت داشته است که از جمله آن‌ها میتوان به یونیسف (UNICEF) ،‌گوگل (Google) ،اچ بی او (HBO) ،پیتزا هات (Pizza Hut) و پرودنشیال (Prudential) اشاره نمود.
در حالی که این شرکت اخیرا سالگرد 10 سالگی فعالیت خود را جشن گرفته و شرکت توپایی است اما آن‌ها بیشتر بر زمان حال متمرکز شده‌اند و تبلیغاتی منحصربفردی خلق مینمایند.


برترین آژانسهای تبلیغاتی - دورگا فایو

جوایز و افتخارات

دورگافایو در جشنواره‌ی شیر‌های کن سال 2017 به عنوان یکی از شرکت‌ های برتر تبلیغاتی مستقل انتخاب شد و همچنین تا به امروز توانسته است در چندین جشنواره‌ی دیگر کن نیز جوایز خوبی را دریافت کند. دورگا فایو به عنوان آژانس Ad Age & Creativity سال انتخاب شد و هم‌چنین جوایز دیگری از جشنواره‌ی D&AD دریافت کرده است.

 

آژانس تبلیغاتی اگیلوی و ماثر | Ogilvy & Mather

اگیلوی و ماثر (Ogilvy & Mather) اگرچه رتبه چهارم را به عنوان یک آژانس تبلیغاتی در لیست بهترین‌های دنیا دارد؛ اما فعالیت در 150 شهر دنیا نشان میدهد آنان رویای فتح همه جهان را دارند. این شرکت با تحلیل عالی رفتار مصرف کننده به هر برندی در هر زمینه‌ای کمک میکنند تا در بازار سهم خود را گسترش دهد. همچنین با فعالیت در زمینه انواع سرویسهای بازاریابی دیجیتال، در دیده شدن موثر مشتریان نقش بسیار مهمی را ایفا میکند.


برترین آژانسهای تبلیغاتی - اگیلوی و ماثر

گسترش و رشد

گسترش و رشد این شرکت تنها با چند آژانس بزرگ جهانی قابل مقایسه‌است. آنها توانسته‌اند از زمان آغاز به فعالیتشان در سال 1948 میلادی توسط موسسشان «دیوید اگیلوی» همچنان به گسترش خود ادامه دهند. اگیلوی و ماتر هم‌اکنون استویدوهای زیادی در سرتاسر جهان در حدود 150 شهر را در اختیار دارد و میتوانید طیف گسترده‌ای از سرویس‌های تبلیغاتی را ارائه می‌‌دهد.

 

آژانس تبلیغاتی مولن لاو | Mullen Lowe

اختاپوس بوکسور چه چیزی را میتواند در ذهن شما تداعی کند؟ این تصویر نماد پنجمین غول موسسات تبلیغاتی میباشد. مولن لاو (Mullen Lowe) صاحب این نماد است و در رزومه خود مشتریانی چون جانسون اند جانسون و اسوس را دارد. چیزی که این آژانس تبلیغاتی را در میان بقیه متمایز میکند، مدل کسب و کار آنان است؛ آنان چهار بخش دیجیتال مارکتینگ، برنامه‌ریزی ارتباطات و جستجوی جهانی، خدمات ترکیبی نوآورانه برای اجرای کمپینهای تبلیغاتی، تحلیل و بررسی رفتار مصرف کنندگان خرده فروشی و تجارت الکترونیک را در مدل کسب و کار خود دارند. موفقیت این شرکت در عملکرد آنان با جوایز بسیاری که برنده شده‌اند صحه‌گذاری شده است.


برترین آژانسهای تبلیغاتی - مولن لاو

جوایز و افتخارات

MullenLowe به دلیل عملکرد عالی در حوزه تبلیغات مشهور است و از این حیث فاصله‌ای چشمگیر با سایر شرکت‌های فعال در این حوزه دارد. آن‌ها بدلیل استفاده‌ی بهینه از رسانه‌های جدید و نوظهور جوایز فراوانی دریافت کرده‌اند و همچنین در زمینه‌ رویکرد‌های پژوهش‌محور و مبتنی بر رفتار مصرف‌کننده نیز خوب درخشیده‌اند. این برند جوایز متعدد CLIO و OMMA را برای "کمپین بهترین نمایش" و "کمپین بهترین بازاریابی ویروسی (کلیپ سخت‌ترین شغل جهان)"، را با استفاده از تکنیک یکپارچگی محتوادریافت‌ نموده‌اند.

این آژانس تبلیغاتی سابقه همکاری با برند‌های مطرحی مانند متل (Mattel) ،ایسوس (Asus) ،گوگل (Google) ،جانسون اند جانسون (Johsnon & Johnson) در کارنامه خود دارد.

 

آژانس تبلیغاتی ویدن کندی | Wieden Kennedy

ویدن کندی (Wieden+Kennedy) ششمین غول تبلیغاتی نام گرفته است؛ ویدن کندی متخصص برگذاری کمپین‌های تبلیغاتی موفق میباشد. ما یک خیاط خوب را از لباسهای عالی که برای خود می دوزد میسنجیم؛ این آژانس تبلیغاتی نیز ادعاهای خود را با اجرای یک کمپین موفق برای خود ثابت نموده است. همچنین در این راستا، باید بگوییم؛ ویدن کندی مشتریانی مانند نایک در لیست خود دارد که در صحت ادعاهای‌این آژانس تبلیغاتی بسیار موثر است. درباره ویدن کندی باید بگوییم آنان همیشه دنبال تجربه نمودن راه‌کارهای جدید و متفاوت هستند.


برترین آژانسهای تبلیغاتی - ویدن کندی

اما نکته اخر؛ ویژگی‌هایی که درباره همه آنها مشترک است این است که، آنان هرگز خود را به آزمودن آموخته‌ها محدود ننموده‌اند و همیشه با خلاقیت، سخت کوشی، دقت و پیگیری راه خود را ادامه میدهند ـ ـ ـ